Er stor scooter innafor eller utafor?

Tanker fra en tidligere MC-fører

Etter å ha kjørt sykkel i mange år, ble det et opphold for noen år siden. Familielivet ga ikke rom for å bruke tid på egne hobbyer på samme måte som før. Slik jeg husker det var MC-førere delt inn i ulike grupperinger. Første inndeling var de seriøse og de useriøse. Det vil si, gutta med og uten kjøreutstyr. Så var det inndeling i merker og type sykkel. BMW-førerne var veldig seriøse og alltid korrekt antrukket med komplett kjøreutstyr uten knepucker. Goldwing-førerne kjørte like langt som en gjennomsnittlig Oslo Taxi i året og R-førerne med slitte knepucker diskuterte hvem som hadde kjørt raskest fra Tyrigrava til stripa på Karl Johan. Men det var en gruppe som ikke eksisterte; de store scooterne. Så man en scooter i MC-miljøet var det en gammel italiensk Vespa eller Lambretta som eieren gjerne hadde restaurert selv.

Rød-scooter.jpg_SFW

Jeg kan aldri huske å ha sett en stor japansk scooter på Tyrigrava. Ikke skjønte jeg greia, heller. Du må uansett ta MC lappen for tung sykkel, også skal du altså kjøpe et kjøretøy med automatgir? Som heller ikke er egnet for å dra på treff eller langtur med? Og som i tillegg ikke morsom å kjøre på svingete vei med?
Har man vært på tur til sydligere breddegrader ser man dem, lokale forretningsmenn i dress som suser rundt på store scootere både i sentrum av byene og langs motorveien. Det ser ut som de faktisk er i flertall også, det er langt færre tunge MC’er enn der er scootere.
For noen dager siden fikk jeg tilbud om å ta en Honda 250 Scooter i bytte og slo til på det. Med prisene på bompassering som De Grønne legger opp til så sparer jeg det inn på noen uker, tenkte jeg. Nå har jeg vært scooterfører i noen dager og det fungerer faktisk helt genialt.

Ducati-carbon.jpg_SFW

Test nummer 1. Tur til den lokale kaffesjappa med Ducati kompis:
Ankommer og finner parkering på fortauet rett utenfor. Ingen som ser surt på meg pga Termignoni potter som dundrer alle samtaler til stillhet mens jeg parkerer. Vipper opp setet og legge hjelmen oppi, låser og går. Med normale klær på. Ducati-føreren høster sure blikk for sin dyre og tøffe carbonpotte og entrer kaffesjappa med glovarm kjørejakke og helhjelm under armen. Scooter-Ducati 1-0.

Test nummer 2.  Kjøre til jobb i morgenrushet:
Turen som vanligvis tar opptil en time i rushen går nå på 25 minutter. Jeg bruker heller ingen tid på å lete etter parkering. Har spart masse penger i bompasseringer. Eneste ulempe så langt er at det selvfølgelig ser ut som det skal begynne å regne. Murphys lov…

Det ser ut som om Honda scooteren er kommet for å bli og vi skal montere en helt ny modell av Tracker i den for å teste ut det siste av sporingsteknologi. Stay tuned…