Ny sporingsteknologi STOPPER TYVENE

Norsk Bobil og Caravan Club tester iTracker.no sin sporingsteknologi

Årlig stjeles et større antall kjøretøyer, og bobiler og campingvogner er ikke unntatt. BoCM har testet ut et nytt system som kan spore stjålne kjøretøyer via satellitt – uten at tyvene aner noen ting før håndjernene klapper på.

Moderne elektroniske låser med fjernkontroll er langt fra så sikre som mange tror. Signalene fra fjernkontrollene kan fanges opp og kopieres, og dermed har tyven fått tilgang til kjøretøyet. Via avanserte dataprogrammer, kan så tyvene kopiere både nøkkelkoder og startsperrekoder, og dermed er det fritt fram for tyver å ta med seg kjøretøyet når de måtte ønske. Det som er enda verre for de riktige eierne, er at innbruddene og tyveriene ikke etterlater fysiske spor. Blir kjøretøyet gjenfunnet, fremstår det som «nøkkelkjørt», som det heter i forsikringsselskapenes vokabular. Dermed kan eieren både miste erstatningen, og det som verre er.

tyv2

Omregistreres

Et stjålet kjøretøy, for eksempel en bobil rett før feriestart, er således en meget stor greie for de fleste familier. Mange kjøretøyer som stjeles, fraktes raskest mulig ut av landet til steder hvor det ikke er alt for streng kontroll med omregistreringer. Det er således mange stjålne kjøretøyer som er gjenfunnet registrert i andre land, og langt enda flere som aldri gjenfinnes overhodet. Men nå kommer sporingssystemer som gjør at ingen tyver skal føle seg for sikre, for «storebror ser dem» nesten uansett hvor de måtte forsøke å ta veien. BoCM har testet ut ett av systemene som nå introduseres i Norge, og vår «bobiltyv» var ikke helt høy i hatten da politiet etter en liten time banket på ruta, beordret ham ut av bilen og smekket håndjernene på plass. Her er historien om hele testen.

banker-pa-ruta

GSM sender

I en bobil ble en liten sender installert på et «hemmelig sted». Denne senderen, eller sporingsenheten, kan deles inn i to typer, avhengig av bruken. Enten en fastmontert GPS Tracker som kobles til ekstern strømkilde eller en oppladbar GPS Tracker som enkelt kan flyttes rundt. GPS enheten inneholder en GPS chip, en GSM mottager med et SIM kort og et batteri. GPS chipen henter posisjonen via satellitter og sender informasjonen til for eksempel et nettbrett eller mobiltelefon hvor en app sørger for at alle bevegelsene kan følges på et kart. Da kan man enten sitte tørt og godt og følge det stjålne kjøretøyet og derfra for eksempel dirigere politiet til riktig sted, eller man kan selv følge etter i en annen bil. Og, det hele skjer altså uten at tyvene vet at de blir fulgt med argusøyne i alle bevegelser.

teknologien

Tester utstyret

BoCM la opp en test slik at en bobil med sporingsutstyr skulle fjernes fra en offentlig parkeringsplass og kjøres til et sted som var ukjent for både eier og utstyrsoperatørene. Hvis alt fungerer som planlagt, vil både eier og sikkerhetsselskapet få varsel så snart kjøretøyet forlater plassen det står på. Deretter iverksettes sporingen, og da skal man kunne se på kartet både hvor kjøretøyet befinner seg, og hvilke veier det har blitt kjørt. Vi ville deretter følge etter den bortførte bobilen. For å gjøre det hele så realistisk som mulig, hadde vi gjort en avtale med Manglerud Politistasjon om at en politipatrulje skulle «bistå» med å gjenvinne bilen, for det er noe som privatpersoner verken har forutsetninger eller myndighet til å gjøre på egen hånd. Og slik gikk hele testen.

bobil

Bobilen er borte

Vår «bobiltyv» hadde for testens skyld, fått låne en nøkkel, men han var kledd mistenkelig, og tok seg inn i en parkert bobil på en offentlig parkeringsplass midt på formiddagen med mye folk rundt. Til tross for flere innlagte mistenkelige bevegelser rundt bilen, var det ingen som reagerte, og bilen ble startet opp og kjørt ut fra plassen uten problemer. Akkurat som det ville vært om noen hadde hacket kodesignalene i den elektroniske nøkkelen og laget en kopi. Men, det var ikke lenge før jegerne var på sporet. Da bilen kjørte ut av området, ble eieren varslet gjennom både SMS og e-postmelding. Et helt vanlig nettbrett ble koblet opp til bilens GSM-sender via en app, og der kunne man se hvor bobilen tok veien, og eieren bestemte seg for å følge etter.

tyv-bobil

Umulig å lure

Nettbrettet ble medbrakt i en annen bil, og via dette kunne vi følge den «stjålne» bobilen på dens vei gjennom storbyens gater og veier. Det ble kjørt litt på kryss og tvers, men sporingsprogrammet lot seg ikke lure. Et tydelig rødt spor på det elektroniske kartet viste absolutt alle bevegelser, herunder også et par stopp underveis. Med adresser og det hele. Tilslutt parkerte «tyven» bilen et sted hvor han mente at en bobil ikke ville tiltrekke seg oppmerksomhet, det vil si rett utenfor en større campingplass. Men det nyttet ikke. På kartbildet kom det endatil opp bilde av stedet hvor bobilen var parkert, og etter litt kom vi fram til stedet, og der sto bobilen parkert delvis bak noen andre bobiler. Fra utsiden kunne intet observeres om at det var noe unormalt, men senderen fortalte omtrent ned på nærmeste meter posisjonen.

kjoreruta

Trodde seg trygg

I denne saken endte det med at «biltyven» ble «arrestert» av politiet, men langt de færreste blir oppdaget på denne måten, fortalte politifolkene som var tilkalt som en del av testopplegget. Dessverre er det alt for mange stjålne kjøretøyer som aldri kommer til rette, og for oppklaringsformålet vil denne typen sporingssystemer ha mye å bety. Kanskje aller mest som forebyggende tiltak, da ingen tyver ønsker å få politiet uventet på besøk. Det opplyste også «vår biltyv» som erkjente at han ikke var helt høy i hatten da politiet dunket i vinduet og dro ham ut av bilen, til tross for at han visste at dette inngikk i selve planen.

collage

Kostnader

Track Norge AS er firmaet som tilbyr den løsningen BoCM testet ut. De har en norskutviklet plattform, iTracker.no, hvorfra de leverer tjenester som spenner fra elektronisk kjørebok for firmabilbrukere til sporing og sikring av verdier. Plattformen fungerer på alle enheter og digitale formater, og gjør at man kan følge de sikrede enhetene fra smarttelefon eller nettbrett, uavhengig av om man bruker Apple, Android eller Windows Mobile. Prisen for selve det tekniske utstyret ligger på rundt et par tusenlapper, og deretter påløper årlige kostnader for GSM SIM-kort. Sett opp mot en bobil med prislappen fra en halv million og oppover, er ikke sikringskostnadene avskrekkende. Og at dette virker, det kan fagsjef i NBCC, Jørgen Snoen, bekrefte, idet det var han som spilte «bobiltyv» under denne testen, og som til sin store overraskelse ble halt ut av bilen på et sted han trodde seg helt trygg fra å bli funnet.

Artikkelen er publisert i Bobil og Caravan Magasinet nummer 5, og kan leses eller lastes ned her: http://www.nocc.no/Sider/BoCM.aspx

Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon om GPS sporing.